Pojištění a ochrana osobních údajů: Na co si dát pozor?

Pojištění je spojeno se zpracováním velkého množství osobních údajů, včetně citlivých informací o zdravotním stavu, majetku či finanční situaci. Správná ochrana těchto údajů je zásadní pro prevenci jejich zneužití. Na co si dát pozor při sjednávání pojištění a jak zajistit, aby vaše data byla v bezpečí?

1. Jaké osobní údaje pojišťovny zpracovávají?

Pojišťovny shromažďují a uchovávají osobní údaje pro účely uzavření smlouvy, vyhodnocení rizika a likvidace pojistných událostí. Mezi nejčastěji zpracovávané údaje patří:

  • Základní identifikační údaje (jméno, příjmení, rodné číslo, adresa, telefon, e-mail)

  • Finanční údaje (bankovní spojení, výše pojistného, údaje o plnění)

  • Zdravotní údaje (při sjednávání životního pojištění, pojištění invalidity nebo úrazového pojištění)

  • Údaje o majetku (u pojištění nemovitosti, domácnosti nebo vozidla)

  • Historie pojistných událostí (záznamy o předchozích pojistných plněních)

Pojišťovny pracují s těmito údaji v souladu s platnými právními předpisy, zejména s obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR) a zákonem o pojišťovnictví.

2. Na co si dát pozor při poskytování osobních údajů?

a) Důkladně si přečtěte podmínky zpracování údajů

Před podpisem pojistné smlouvy si vždy projděte dokument o zpracování osobních údajů. Zjistíte, jaké informace pojišťovna sbírá, jak dlouho je uchovává a zda je předává dalším subjektům.

b) Neposkytujte více údajů, než je nutné

Pojišťovna má právo požadovat jen ty údaje, které jsou nezbytné pro sjednání a správu pojištění. Pokud se vám zdá rozsah požadovaných informací nadměrný, zeptejte se na důvod jejich sběru.

c) Dejte si pozor na souhlas se zpracováním údajů pro marketingové účely

Při sjednání pojištění často pojišťovny žádají o souhlas se zpracováním údajů pro marketingové účely. Tento souhlas není povinný a můžete ho odmítnout nebo kdykoliv odvolat.

d) Ověřte si zabezpečení online komunikace

Pokud sjednáváte pojištění online, dbejte na bezpečnost. Ujistěte se, že komunikujete s důvěryhodným subjektem a že webová stránka využívá zabezpečené připojení (https).

3. Jak pojišťovny chrání osobní údaje?

Pojišťovny jsou povinny chránit osobní údaje před neoprávněným přístupem, ztrátou nebo zneužitím. Mezi běžné bezpečnostní opatření patří:

  • Šifrování dat při přenosu i ukládání

  • Omezený přístup k údajům pouze pro oprávněné zaměstnance

  • Dohledové systémy sledující neoprávněné přístupy

  • Dohody o mlčenlivosti pro zaměstnance a zpracovatele dat

V případě narušení ochrany údajů musí pojišťovna tuto skutečnost nahlásit Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) a v závažných případech také dotčeným osobám.

4. Jak uplatnit svá práva na ochranu osobních údajů?

Jako subjekt údajů máte právo:

  • Požadovat informace o tom, jaké údaje o vás pojišťovna zpracovává

  • Požádat o opravu nebo výmaz údajů v případě nesprávných nebo nadbytečných dat

  • Vznést námitku proti zpracování údajů pro marketingové účely

  • Požadovat přenos údajů k jinému poskytovateli služeb

  • Podat stížnost k Úřadu pro ochranu osobních údajů, pokud máte podezření na porušení práv

5. Co dělat při úniku nebo zneužití údajů?

Pokud máte podezření, že vaše údaje byly zneužity (například obdržíte neznámé nabídky pojištění nebo podezřelé e-maily), podnikněte následující kroky:

  1. Kontaktujte pojišťovnu a informujte se o možném úniku dat.

  2. Změňte hesla k online účtům souvisejícím s pojištěním.

  3. Podívejte se do registru dlužníků, zda někdo neuzavřel smlouvu na vaše jméno.

  4. Případně nahlaste incident Úřadu pro ochranu osobních údajů.


Ochrana osobních údajů při sjednávání pojištění je klíčová pro prevenci jejich zneužití. Před poskytnutím údajů se ujistěte, že chápete, jak s nimi bude pojišťovna nakládat, a pravidelně sledujte bezpečnostní opatření. Pokud máte pochybnosti, využijte svá práva na ochranu osobních údajů.

logo_nej-pojisteni