Reklamace pojištění: Jak postupovat?

Nejste spokojeni s rozhodnutím pojišťovny o pojistném plnění? Máte pocit, že vám pojišťovna neoprávněně zamítla nárok na odškodnění nebo že vyplacená částka neodpovídá vašim očekáváním? V takových případech máte právo podat reklamaci. Jak správně postupovat, aby vaše reklamace byla úspěšná?

Kdy můžete reklamovat rozhodnutí pojišťovny?

Reklamace pojistného plnění je oprávněná v několika situacích, například pokud:

  • Pojišťovna zamítla vaši žádost o pojistné plnění a vy s tím nesouhlasíte.

  • Výše vyplacené částky je nižší, než očekáváte.

  • Pojišťovna neodpovídá na vaši žádost v zákonné lhůtě.

  • Máte pocit, že pojišťovna nesprávně vyložila pojistné podmínky.

  • Došlo k chybě při výpočtu pojistného nebo vyplacené částky.

Jak správně reklamovat pojistné plnění?

Správný postup reklamace může významně zvýšit šanci na její úspěšné vyřízení. Dodržujte následující kroky:

1. Zkontrolujte pojistnou smlouvu a podmínky

Než podáte reklamaci, důkladně si pročtěte pojistnou smlouvu a její podmínky. Ujistěte se, že nárok na plnění skutečně máte a že pojišťovna nejedná v souladu s podmínkami, které jste podepsali.

2. Připravte si veškeré důkazy a dokumenty

K reklamaci budete potřebovat důkazy, které podpoří váš nárok. Připravte si:

  • Kopii pojistné smlouvy.

  • Oznámení pojistné události a související dokumentaci.

  • Rozhodnutí pojišťovny o zamítnutí nebo výpočtu plnění.

  • Fotodokumentaci nebo znalecké posudky (pokud jsou k dispozici).

  • Jakoukoliv další komunikaci s pojišťovnou.

3. Kontaktujte pojišťovnu

Nejprve zkuste problém řešit přímo s pojišťovnou. Můžete se obrátit na zákaznický servis, kde vám sdělí další postup. Pokud neuspějete telefonicky, je vhodné podat písemnou reklamaci.

4. Sepsání reklamace

Reklamace by měla být jasná, stručná a věcná. Uveďte:

  • Své identifikační údaje (jméno, adresu, číslo pojistné smlouvy).

  • Popis situace a důvod reklamace.

  • Požadované řešení (např. přehodnocení plnění).

  • Přiložené důkazy.

Reklamaci pošlete doporučeně nebo e-mailem s potvrzením o přijetí.

5. Počkejte na odpověď pojišťovny

Pojišťovna má na vyřízení reklamace obvykle 30 dní, pokud smlouva neurčuje jinak. Pokud ve lhůtě neodpoví, můžete eskalovat stížnost dále.

Kam se obrátit, pokud pojišťovna reklamaci zamítne?

Pokud nejste spokojeni s odpovědí pojišťovny, máte několik možností, jak postupovat dále.

1. Obrátit se na finančního arbitra

Finanční arbitr ČR pomáhá řešit spory mezi klienty a pojišťovnami mimosoudní cestou. Řízení je zdarma a rozhodnutí arbitra je závazné.

2. Stížnost na Českou národní banku (ČNB)

ČNB dohlíží na finanční trh a pojišťovny, ale neřeší konkrétní spory mezi klienty a pojišťovnami. Pokud však máte podezření, že pojišťovna porušuje zákon, můžete podat podnět k prošetření.

3. Soudní cesta

Pokud žádná z předchozích možností nevede k uspokojivému výsledku, můžete se obrátit na soud. Tato varianta je však časově i finančně náročnější, proto je dobré předem konzultovat situaci s právníkem.

Jak zvýšit šanci na úspěch reklamace?

  • Buďte důslední – Nenechte se odradit prvním zamítnutím. Pokud máte dostatek důkazů, trvejte na svém právu.

  • Komunikujte písemně – Vždy si uchovávejte kopie všech dopisů a e-mailů.

  • Využijte odbornou pomoc – Pokud si nejste jisti, obraťte se na právníka nebo specializovanou poradnu.

  • Jednejte rychle – Čím dříve podáte reklamaci, tím vyšší je šance na její úspěšné vyřešení.


Reklamace pojistného plnění není složitý proces, pokud víte, jak postupovat. Klíčem k úspěchu je důkladná příprava, jasná argumentace a trpělivost. Pokud pojišťovna vaši reklamaci zamítne, máte možnost obrátit se na finančního arbitra nebo v krajním případě na soud. Dodržováním správného postupu můžete zvýšit své šance na úspěšné vyřízení reklamace a získání oprávněného pojistného plnění.

logo_nej-pojisteni